Att skapa en miljö som säkerställer barnens trygghet har varit en viktig förutsättning i projektet. Byggnadens placering och utformning är anpassad för att skapa en god överblickbarhet över skolgården och entréer som möjliggör en privat och offentligt sida. Administration och elevhälsa har placerats centralt i byggnaden vilket genererar tät vuxennärvaro och som i sin tur medför trygghet invändigt i byggnaden.
Stor vikt har lagts vid att även infoga den anpassade grundskolan centralt i byggnaden för att ge så goda förutsättningar som möjligt för den enskilde eleven att integrera med övrig verksamhet. För att kunna tillgodose alla elevers olika behov har den anpassade grundskolan även en egen entré från gatan samt en egen skolgård för de elever som behöver ett mindre sammanhang.
Stora utmaningar som begränsat möjlig placering av nya huskroppar har varit; översvämningsrisk, ledningsstråk, befintligt skyddsrum, befintlig förskola och trafiklogistik. Dessutom har förskolan pågående verksamhet under byggtiden vilket förstås behöver tas hänsyn till.
Trots de stora utmaningarna i projektet har vårt fokus alltid legat på att skapa en lärmiljö som stöttar barn, elever och vuxna att utvecklas till sin fulla potential.