Åkra förskola och åkraskolan Sala

Skolor

”Barnens bästa i fokus” är en fras som används flitigt i alla våra skolprojekt. Ofta består projekten av många både tuffa ekonomiska och tekniska utmaningar. Då är det särskilt viktigt att inte glömma bort syftet med byggnaden och varför den behövs och vilken funktion den ska uppfylla.

Åkraskolan och Åkra förskola i Sala kommun ett projekt som har varit särskilt utmanande ur flera olika perspektiv. Själva skolan är utformad för att rymma 600 elever i årskurs F-6 samt 50 elever i anpassade grundskolan. Utöver det tillkommer förskolan för 108 barn, där en del av den befintliga förskolebyggnaden behålls och kommer att byggas till med tre nya  avdelningar. Förskolan kopplas ihop med den nya skolan via en gång så att maten från tillagningsköket lätt ska kunna transporteras inomhus till de minsta barnen.

  • Projekt: Åkra förskola och Åkraskol
  • Typ: Om- och tillbyggnad av förskola samt nybyggnad av skola
  • Plats: Sala, Åkra
  • Status: Pågående
  • År: 2025
  • Byggherre: Sala kommun
  • Entreprenör: ByggDialog, Partnering
  • Omfattning: förskola 108 barn, skola åk F-6, ca 600 elever, 50 elever anpassad grundskola
  • Övrigt: skyddsrum, idrottshall, mottagningskök

Att skapa en miljö som säkerställer barnens trygghet har varit en viktig förutsättning i projektet. Byggnadens placering och utformning är anpassad för att skapa en god överblickbarhet över skolgården och entréer som möjliggör en privat och offentligt sida. Administration och elevhälsa har placerats centralt i byggnaden vilket genererar tät vuxennärvaro och som i sin tur medför trygghet invändigt i byggnaden.

Stor vikt har lagts vid att även infoga den anpassade grundskolan centralt i byggnaden för att ge så goda förutsättningar som möjligt för den enskilde eleven att integrera med övrig verksamhet. För att kunna tillgodose alla elevers olika behov har den anpassade grundskolan även en egen entré från gatan samt en egen skolgård för de elever som behöver ett mindre sammanhang.

Stora utmaningar som begränsat möjlig placering av nya huskroppar har varit; översvämningsrisk, ledningsstråk, befintligt skyddsrum, befintlig förskola och trafiklogistik. Dessutom har förskolan pågående verksamhet under byggtiden vilket förstås behöver tas hänsyn till.

Trots de stora utmaningarna i projektet har vårt fokus alltid legat på att skapa en lärmiljö som stöttar barn, elever och vuxna att utvecklas till sin fulla potential.