Rosenborgskolan i Södertälje är en del av en större skolenhet för årskurs F-9. Den anpassade skolan håller till i en fristående ny byggnad, dimensionerad för 35 elever med olika behov. Byggnaden är indelad i en mer avskalad och tyst del och en mer stimulerande del. I skolbyggnaden finns olika taktila rum och ateljé för praktiskt laborativ verksamhet. Både för att skapa luft mellan eleverna och för alla hjälpmedel som används i verksamheten är detta viktiga ytor. Särskilt spännande var en robotplattform som följer tejpade linjer på golvet, där eleven själv kan styra sin framfart längs linjen och på det sättet interagera med omgivningen. Ett annat exempel på att möjliggöra olika upplevelser för eleverna är en rullstolsanpassad gunga och upphöjda odlingsbäddar på skolgården.
Hos pedagoger i den anpassade grundskolan finns otroligt mycket kunskap och genom nära samarbete kan vi tillsammans utforma lärmiljöer som stödjer elever att utvecklas till sin fulla potential. Projekt som Rosenborgsenheten bär man med sig hela livet då vi på riktigt kan bidra till att göra världen bättre.