PLATS: Hammarö, Hammar
FÄRDIGT: Pågående
BYGGHERRE: Hammarö kommun
ENTREPRENÖR: ByggDialog, Partnering
Efter att under sex år ha färdigställt två förskolor, två F-6 skolor och en högstadieskola, pågår nu bygget av nya Hammarlunden 7-9, den andra högstadieskolan som vi tagit fram i en strategisk partnering tillsammans med Hammarö kommun och ByggDialog. Skolan, som rymmer 525 elever, planeras vara inflyttningsklar HT 2026.
Liksom i våra andra lärmiljöer utgår vi från tryggheten i arbetslagsarenan. Här har eleverna majoriteten av sin undervisningstid, skåp för sitt arbetsmaterial och arbetsrum för de pedagoger som hör till arbetslaget. Här finns även vrår och hängytor för en mer avskild paus inne i arbetslagsarenan. Arenorna är grupperade två och två för att skapa en mindre grupp för eleverna och en större grupp för pedagogerna. På det sättet säkerställer vi både trygghet och kompetensbredd i arbetslaget.
Det är en utmaning att dimensionera specialsalar på ett optimalt sätt för 525 elever och ändå klara både timplan, schemaläggning och tjänstefördelning. För att kunna lägga ett schema så tätt som möjligt i de påkostade specialsalarna har vi skapat flexibilitet i schemat genom fler klassrum i arbetslagsarenorna och en multifunktionell slöjd-bild sal. Preprum är också något som ökar nyttjandegraden av lärosalarna. Ett preprum för slöjd-bild gör att pedagogerna kan förbereda en hel del här i stället för inne i lektionssalen.
I skolans mitt finns cafeterian och elevernas sociala pausytor. Via den centrala trappan nås ett lugnare torg på plan 2, varifrån du även når skolbiblioteket och musiksalen. För att utnyttja ytorna maximalt kan skolans cafeteria nyttja en del av restaurangen utanför lunchtid. Stor vikt har lagts vid att skapa en tilltalande och lugn restaurangmiljö för att ge bästa förutsättningar till en härlig måltidsupplevelse.
Kulörerna i skolan utgörs av en varm och neutral bas, med korslimmad gran som grund. Dämpade kulörer, anpassade även för intryckskänsliga elever och vuxna, återfinns främst i arbetslagsarenorna och bidrar till orienterbarhet, trygghet och tillhörighet. I en del av matsalen används byggskivor av synliga återvunna förpackningar, dels för att ta tillvara på resurser som annars skulle gå till spillo, men även i ett pedagogiskt syfte, där eleverna kan se hur deras avfall kan återanvändas. Av pedagogiska skäl har vi även valt att använda oss av synliga konstruktioner i byggnaden.
Genom smarta lösningar och omsorgsfullt utformade ytor skapar vi en plats där både elever och pedagoger kan utvecklas i en inspirerande miljö som främjar trygghet, gemenskap och hållbarhet.